پروکسی اختصاصی تلگرام با نام MTProto در واقع تنها مکانیزم جدیدی برای دور زدن فیلترینگ تلگرام نیست. این پروتکل (MTProto) توسط آقای نیکولای دورف (برادر پاول دورف) توسعه یافته است. اگر کلماتی مانند: "MtProxy"، "MtProto" یا "Telegram exclusive proxy" را می شنوید، به معنای این پروتکل است.

پروتکل به مجموعه ای از قوانین و مقرراتی اطلاق می شود که برای برقراری ارتباط رعایت می شود.

MTProto به زبان ساده

پروتکل MTProto در واقع مخفف "پروتکل تلگرام موبایل" است. یک پروتکل امنیتی جدید و انحصاری برای تلگرام توسط همین تیم توسعه و منتشر شده است و تا به امروز دو نسخه از آن (MTProto 1.0 و MTProto 2.0) ارائه شده است.

پروتکل MTProto وظیفه انتقال سرتاسر و تبادل پیام های رمزگذاری شده از کاربر به کاربر (Client to Client) را بر عهده دارد.

هنگامی که به این پراکسی متصل می‌شوید، پیام‌ها و تمام داده‌های مبادله شده فقط برای رمزگشایی و مشاهده توسط فرستنده و گیرنده است (تعریف ساده End-To-End). بنابراین در واقع این پروتکل (پروکسی MTProto) نه تنها برای عبور از فیلتر ارائه شده است، بلکه جنبه ارتقای امنیت را نیز دارد.
بدون اتصال به پروکسی تلگرام چه اتفاقی می افتد؟

سیستم رمزگذاری که در بالا ذکر شد برای زمانی بود که شما به این پروکسی متصل هستید، حالا اگر به صورت عادی به تلگرام مراجعه کنید، چه تفاوتی خواهد داشت؟

در این حالت پیام رمزگذاری شده، از کاربر فرستنده به سرورهای تلگرام منتقل و رمزگشایی می شود و سپس مجدداً رمزگذاری شده و برای کاربر دریافت کننده ارسال می شود (!). در واقع امکان گوش دادن به پیام ها در سرورهای تلگرام وجود خواهد داشت.
سیستم رمزگذاری در MTProto
?

در میان پروتکل های دیگر پروتکل MTproto، امکان ترکیب انواع مختلف روش های رمزگذاری نام وجود دارد.

در این پروتکل از Diffie-Hellman Key Exchange، الگوریتم رمزگذاری SHA-256، استاندارد رمزگذاری پیشرفته AES (رمزگذاری متقارن) و استانداردهایی مانند AES IGE و AES IGE IV که تنها توسط تلگرام توسعه داده شده اند، در این پروتکل استفاده شده است. کار انجام شده است.

نکته جالب توجه در این نوع پروکسی این است که این پروتکل قادر است از هر روشی برای ارتباط و انتقال بسته ها از جمله UDP، TCP، HTTP و HTTPS استفاده کند. بنابراین، فیلتر کردن و مسدود کردن آن کار بسیار زیادی خواهد بود.
تفاوت بین HTTPS و MTProto

پروتکل MTProto می تواند از جهاتی با پروتکل HTTPS مرتبط باشد، با این تفاوت که پروتکل HTTPS یک ارتباط بین کاربر و سرور است و فقط اطلاعات بین کلاینت و سرور را رمزگذاری می کند و پیام در آن رمزگشایی می شود. سرور. است. می تواند پیام را مشاهده کند.

اما باید گفت که این نقصی برای این پروتکل نیست، زیرا اصول پروتکل HTTPS برای این منظور طراحی و بهینه سازی شده است، یعنی وبگردی، تبادل فایل و ... و هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. پروتکل برای اهداف دیگر

علاوه بر رمزگذاری پیام ها، پروتکل MTProto همچنین قادر به رمزگذاری خودکار ساختارها و ابرداده های رمزگذاری شده است که HTTPS فاقد آن است. در واقع این پروتکل تنها برای این اپلیکیشن توسعه یافته است.
تفاوت بین MTProto 1.0 و MTProto 2.0

تلگرام دو نسخه از این پروتکل را توسعه داد، نسخه دوم MTProto یعنی MTProto 2.0 به دلیل استفاده از SHA-256 به جای SHA-1، الگوریتم رمزگذاری قوی تری است. همچنین استفاده از 12 تا 1024 بایت به جای 0 تا 15 بایت در نسخه اول آن.