یکی از سوالات افرادی که قهوه مینوشند یا اعتیاد به قهوه اسپرسو دارند اینه که طبع قهوه اسپرسو چیست؟؟ در کتاب های طب سنتی ایران طبع قهوه را سرد خشک یا گرم خشک بیان کرده اند.

در طبع خشک بودن قهوه و قهوه اسپرسو هیچ شکی نیست اما در گرم بودن و سرد بودن قهوه در کتب طب سنتی ایران اختلاف بوده است.

 

در کتب طب سنتی ایرانی قهوه اکثرا طبع قهوه را سرد و خشک بیان کرده اند اما برخی ها قهوه را در گرمی معتدل و خشکی زیاده بیان کرده اند.

حکیم می رعماد الدین محمودشیرازى در آخر رساله افیونیه خود در بیان قهوه نوشته ‏است که سرد و خشک در درجه دوم است‏.

میرزا قاضى در رساله خود نوشته‏ که سردى آن در درجه اول و خشکى آن در درجه دوم است و حکیم سالک الدین یزدى نوشته‏ اند که بعضى از واقفان خواص ادویه بر آن رفته‏ اند که برودت آن در اول درجه ثانیه و یبوست آن در ثالثه است‏.

شیخ داود انطاکى گفته که گرم در اول و خشک در دوّم‏.

حکیم میر محمد مؤمن در تحفه نوشته که به قیاس ظاهر مى‏گردد که در گرمى معتدل و خشکى بر آن غالب و قشر آن گرم‏تر و خشک‏تر از آن باشد.

همانطور که گفتم در خشک بودن طبع قهوه اسپرسو هیچ شکی نیست, اما طی تحقیقاتی که خودم انجام دادم و در کتب طب سنتی خوانده ام:

طب قهوه مرکب است و بستگی به نوع قهوه و درست کردن آن دارد. قهوه اگر سبز باشد و بو داده نباشد طبع آن سرد و خشک و به اصطلاح سودایی, اما اگر قهوه رست شده باشد و هرچقدر به تیرگی رفته باشد این قهوه طبع اش گرم.

قهوه اسپرسو به دلیل اینکه باعث از بین رفتن خستگی میشود در درجه اول خشک است و سبب اینکه میشود شکم راه بیفتد و یوبوست را از بین میبرد و جنب و جوش ادم را بالا میبرد به این نیتجه میرسیم طبع قهوه اسپرسو گرم و خشک و به اصطلاح صفرایی است (نظر شخصی)

اما هرچه قهوه درست شده چه اسپرسو چه دم شده بماند و خنک شود مزاجش به سمت سودایی بودن میرود و سرد خشک است و بسیار مضر است.

 

منبع : ویرگول